Kau sekarang

atie aku ada benda nak citer...

Situasi 1 yang telah disampaikan oleh seorang sahabat

Kawan : Eh zuriahati tu dah berubah ek.. akak jumpa dia kat surau di R&R dia pakai tshirt labuh dia solat ngan anak2 dia...

Seorang sahabat:.alhamdulliah dia berubah menjadi lebih baik

Kawan : Kau baik ker dgn dia..

Sahabat: dia salah seorang pegawai yang boleh saya berkawan.

Kawan : oh ye ker....

Ada 3 orang sahabat yang bertanya kepada saya

Sahabat 1: atie aku suka tengok kau yang sekarang...mcm mana kau berubah ek?

Saya: alhamdulliah...panjang gak nak cerita kan...

Sahabat 2: atie saya suka tengok apa yang atie pakai sekarng nampak cantik

Saya: alhamdulliah...syukur kalau saya dapat memberi inspirasi..

Sahabat 3: atie, macam mana u boleh hijrah..yelah just wondering...

Saya: segan juga nak cerita...sebb u better than me...

Situasi yang lain

Seorang yg dikenali: kau ni pakai setokin macam budak sekolah.

Kawan yang lain: ni pakai tudung ker pakai selimut?

Kawan yg lain juga: Tudung labuh? Baik pakai selimut...

Kawan lain lagi: Jubah?..nak pakai pergi majlis tahlil ker?

Melihat dari pertanyaan diatas saya merasakan berapa ramai agaknya kawan sekerja saya, kawan photographer saya, kawan sekolah saya kawan FB saya yang dapat melihat perubahan saya. Ntah!!! Saya pun bukan artis.heheheh saya tersenyum ...alhamdulliah.. saya berubah kerana Allah beri saya peluang....sebelum saya tersasar dengan lebih jauh lagi. Hidayah itu milik Allah kita kena berusaha mencarinya. Bukankah Alquran itu satu mukjizat?..kenapa kita masih terlepas pandang?

Kenapa saya kategorikan sebagai kawan dan sahabat?..bagi saya seorang sahabat tinggi nilainya, seorang sahabat yang boleh bawa kita hingga ke akhirat. Apabila kita membaca kisah-kisah Nabi Muhammad saw ia merujuk orang sekelilingnya adalah sahabat –sahabat nabi bukan kawan atau teman.

Perbezaan nya adalah mungkin cara perkenalan kita dan berapa lama kita kenal dan juga keserasiaan...kadang-kadang kawan kita tu jauh tapi dia lah yang paling dekat dengan kita, kadang-kadang kawan depan mata kita tapi kita rasa jauh sangat...

Pada umur yang berbaki 3 tahun lagi untuk ke 40 apakah saya sudah menemui seorang sahabat sejati?...Alhamdulliah saya sudah menjumpai bukan seorang tetapi mungkin beberapa orang dan kami masih menyemai tali persahabatan, kami berbincang dari semua segi anak, sebagai seorang isteri, pekerja dan semuanya berkisarkan bagaimana kita nak menjadi insan yang lebih baik, hamba allah...memperbaiki diri untuk lebih dekat dengan Allah..mengurangkan cerita-cerita dunia...masing2 bermuhasabah diri....indahnya...rindunya dengan mereka....

Sejak saya berhijrah iaitu pertengahan 2010 secara perlahan-lahan ...saya dengan rasa rendah diri, rasa malu , banyak sangat dosa tetapi Allah masih memberikan hidayah, ketenangan dan cahaya kepada saya untuk satu kehidupan yang lebih baik.

Seorang perempuan apabila dia berubah nampak ketara disebabkan keterampilan dan cara berpakaian. Bagi saya tidak susah untuk memakai tudung yang labuh sediikit, baju besar dan longgar tidak bertabarujj dengan berlebih-lebihan. Subhanallah!!! Nikmatnya Masyallah...cubalah kalau kita lakukan semata2 kerana allah...sangat susah nak luahkan sehingga kita rasa sendiri. Best sangat!!!!....RUGI sangat sesiapa yang tidak dapat menikmatinya...

Yang paling sukar adalah nak menjaga hati. Mesti pernah dengar org kata dan selalu pun kita dengar dan dulu pun saya pernah berkata begitu ...yang penting hati aku baik...bukan pakaian yang menjadi nilaian...sebenarnya siapa yg layak judge kita ni baik? Baik ke kita kalau kita langgar perintahNYA...?.Bukankah ALLAH yang beri apa yang kita ada sekarang?..

Tetapi sekiranya kita melakukan perintah Allah...Allah akan buka ruang kebaikan satu demi satu..percayalah...sifat positif kita semakin meningkat....kita cuba untuk mengikis sifat2 buruk kita kerana sangat RUGI kalau hidup ini penuh dengan sifat-sifat negatif...memang bukan senang tapi kita tidak wajar berputus asa.

Selalu saya berkata dalam hati..”atie jangan hipokrit..kau paling tak suka org hipokrit “...malunya saya sebab selama ini hidup saya mmg hipokrit nama jer islam tapi kehidupan masih sekular...Ya Allah ampunilah aku Ya Allah...ampunilah aku...penuh penyesalan...semoga kehidupan yang akan mendatang saya sentiasa istiqamah dalam mencari redha dan rahmat Mu Ya Allah.

Firman Allah dalam surah al-taubah ayat 20

“orang yang beriman dan berhijrah serta berjihad pada jalan Allah dengan harta benda dan jiwa mereka adalah lebih besar darjatnya di sisi Allah dan mereka itulah orang yang berjaya”

Saya bukanlah seorang ustazah, bukan seorang yang alim saya bukan lulusan agama, saya hanya manusia yang berdosa dan sangat lemah yang sentiasa mencari dan berusaha agar saya mendapat redhaNYA dan RahmatNYA. Doakan saya!!!!

Insyallah saya akan bersambung cerita bagaimana ia bermula..mari kita semua jujur menuju jalan yang lurus....

383299_2627086329223_1617254935_2523483_1314487675_n

397764_2677151980833_1617254935_2541764_1289870234_n374755_2716817172438_1617254935_2561200_207459954_n


Comments

Popular Posts