Jawatan baru.

Assalamualaikum

Ini pula mengenai wafiq selepas 3 minggu bersekolah...Wafiq sangat teruja kerana dilantik menjadi menjadi pengawas, tugas baru, jawatan baru. Sebelum ini beliau hanya sebagai ketua kelas. Ibu sangat setia mendengar cerita wafiq mengenai tugas barunya.

situasi 1
Wafiq: Ibu esok wafiq nak pergi sekolah awal dari yang biasa...
Ibu : kenapa?

Wafiq : Wafiq ditugaskan menjaga tempat basikal. Wafiq nak pastikan yang tiada murid-murid bermain-main ditempat basikal dan basikal disusun dengan betul.

Ibu: Wah..bersemangat...ibu suka...

Balik dari sekolah
Ibu: macam mana tugas pagi tadi?

Wafiq: mmm tak mencabar langsung ada 4 basikal jer....last2 wafiq main2 jer dengan kawan2, wafiq rasa nak pi jaga tempat yang lebih memerlukan wafiq.....
Ibu: wah ayat .....

Situasi 2 di hari yang lain

Ibu: Hari ni ada tangkap budak nakal2?
Wafiq: ada 2 orang radzi dan hazmi

Ibu: Eh bukan ker itu kawan baik wafiq, apa kesalahan yang mereka dah buat?

Wafiq: wafiq tak kira musuh ker kawan baik ke kalau salah tetap salah....diorang buat bising walaupun sudah ditegur 2 kali. wafiq suruh diorg berdiri diluar barisan dan tok ketampi....

Ibu: Erkkk....terkedu.....dalam hati (bahaya kalau salah beri nasihat pada waktu ini....ibu kena fikir apa teladan yang nak dikaitkan walaupun disudut hati ibu...bersyukur dan masih berfikir amanah atau salah guna kuasa?...nanti cari point dulu jangan terburu-buru...)

Ibu: lepas kena denda tu diorang kawan balik tak dgn wafiq?

Wafiq: kawan..salah tetap salah kan?...lepas tu kawan balik apa masalahnya ibu?

Ibu: tak ada masalah( dalam hati semoga dia akan membawa attitude begitu hingga dewasa sekiranya dia menjadi pemimpin....tetapi realiti kehidupan bukan begitu...tapi IBU tetap berdoa wafiq jadi anak yg hebat)

Ibu..setiap hari akan bertanya bukan apa..nak memantau perilaku apa yg dilakukan apabila memikul jawatan baru...semoga wafiq akan tabah memikul nya untuk 3 tahun akan datang.
Masih mengumpul semua tindakannya dan akan diberi kesimpulan selepas sebulan memegang jawatan tersebut....

DSC_0477a

Comments

Popular Posts