Raya 2011

1

Gambar kenangan bersama keluarga tercinta

3

Gambar bersama adik beradik dan mak


8

bersama maklang, nenek dan sepupu...

9

hari raya kedua di rumah kawan lama mak......


Assalamualaikum

Pertamanya saya nak ucapkan selamat hari raya aidil fitri buat semua kaum muslimin, maaf zahir dan batin terutama buat keluarga tersayang, mak, adik beradik, suami, anak2 dan semua saudara mara. Gambar diatas gambar kenangan bersama keluarga tercinta...Raya 2011 di Melaka....

Lama rasanya tak update blog...rindu sangat nak update...hampir 2 bulan rupanya blog ini sunyi

Raya tahun ini saya raikan dengan penuh kesederhaan dan penuh keinsafan. Sukar hendak digambarkan dengan kata-kata kerana hanya Allah yang tahu hati ini....Tahun lepas pada hari raya ke-3 kami menerima kematian pakchik yang disayangi...dialah satu-satunya adik lelaki kepada mak...sungguh terkesan...sungguh...

Dalam perjalanan hidup ini melihat orang yang disayangi oleh keluarga pergi seorang demi seorang....banyak, terlalu banyak memberi pengajaran dalam mengharungi kehidupan ini...kita belum tahu tahap keimanan sehingga kita diuji....

Bermula dengan kematian arwah ayah(paklong)... 25 tahun dahulu....diikuti arwah pakngah., arwah paklang...diikuti dengan arwah pakchik..termasuk datuk saya....saya melihat 5 wanita tabah, sabar dan gigih...menjalani kehidupan tanpa seorang suami disisi.....dijadikan contoh untuk diri sendiri..setiap individu ada penceritaannya, yang baik saya jadikan pegangan yang tak baik saya jadikan pedoman...

Hakikat kehidupan hanya orang yang merasai dan akan lebih memahami....bagi mereka diluar sana sentiasa lah berusaha untuk menghargai perjalanan hidup ini bukan hanya didunia sahaja kerana ia hanyalah sementara....

Setiap hari raya....apabila saya menziarahi keluarga saudara mara....hati pasti terdetik dan berdoa....bagaimanakah perjalanan hidup aku nanti....bagaimana apabila saya tua nanti?...ada kah anak2 dapat menjaga diri ini.....adakah suami masih setia disisi?....semua cerita mereka membuat aku selalu belajar untuk dijadikan iktibar

Bermula dari bulan puasa lagi...nak kata ibadah aku tip top memamg jauh sekali ...malu pada diri sendiri tapi Allah maha pengasih kerana ia memberikan hati ini hidayah, ruang rasa yang tidak pernah dirasai....alhamdulliah....alhamdulliah..alhamdulliah....sesungguhnya rezeki itu luas sangat luas sehingga tak terjangka....

Tahun ini saya juga diduga tetapi Allah masih beri saya rezeki.....apa yang diduga itu hanyalah dalam bentuk keduniaan....tapi apa yang diberi lebih kepada persediaan saya untuk mengadapNya nanti...insyAllah..insyAllah...insyAllah...

Ziarah pada hari raya sangat banyak kebaikan nya bukan hanya makanan yang disediakan tapi perkongsiaan cerita.... saya sedih melihat kebanyakan kaum ibu apabila tua mereka semua nya mengadu sakit kaki...membuatkan hati ni kesian sangat....pergerakan sangat terbatas...., ada yang masih kuat ingatan tapi apakan daya seluruh badan lumpuh....satu kerja tidak boleh dilakukan...

Itu bab kesihatan belum lagi belum bab tak puas hati hanya kerana hal-hal dunia..nauzubillah...mohon Allah jauhkan......Bukan kata diri ini baik tak...jauh sekali.....diri ini banyak terlalu banyak untuk diperbaiki....yang penting kena kaji semula kaji sedalam-dalamnya...hebatkah kita sebagai sebagai hamba Allah? Itulah jawatan hakiki kita...jawatan hakiki kita sebagai hamba Allah yang kita sering lupa dan alpa.....yang kita nampak kerja kita diatas muka bumi ini......

Cerita mereka memberikan saya kekuatan untuk lakukan apa yang sepatutnya sebelum sampai masa itu....sesungguhnya kita tak tahu bagaimana kah pengakhiran kita nanti...Bukan senang nak berubah kepada kearah kebaikan....kita perlukan dorongan....carilah, berdoalah, berusahalah sesungguhnya Allah maha mendengar....Terutama untuk anak-anak ibu sentiasa ingat pesanan ibu...Wassalam.....


Comments

Popular Posts