After a week

Okay.....habis cerita sedih pagi tadi kita beralih pulak cerita santai...iyala dalam hidup ni tak semuanya sedih dan tak semuanya happy ada masa naik dan turunnya.....hidup pasti ada cabaran betul tak?....aaaaa angguk pun....

okay selepas seminggu sekolah dan mengendalikan mereka...i have the best job in the world...being a housewife for a week. mmmm kejap jer kan?...tak puas....tup-tup...dapat MC 2 minggu lagi....waaah sebelum berjuang untuk stat tahun 2011 im just enjoy my MC and just take a long rest..but still housework always waiting for me...

okay nak citer nih mmmm bukanlah menarik sangat pun tapi untuk diingati. seronok bila anak dah besar sebab jadi kawan borak...dengar gossip sekolah. Masa tengah mabuk teruk tu diorang belajar dgn saya atas katil saya baring diorang kena baca buku enid blyton suruh diorang faham dan ceritakan pada saya...siapa yang bed time story kat siapa nih?...terpaksa walaupun mabuk tapi terpaksa gagah kan untuk buat apa yang patut.

Tahun ni mmg saya strict giler tentang belajar. dont play-play aaaa.... okay bila diorang balik sekolah ada jer cerita....wafiq hari tu bawak cerita gossip "bla...bla.... bla.....pasal ada parents bergaduh....saya menyampuk pandai jer bawak cerita lepas tu qistina pun menyampuk " uik itu cerita peribadi kenapa nak cerita?....so kalau ada parents yg nak bergaduh jangan laaa bergaduh depan anak diorang bawak cerita kat sekolah. saya pun pesan jangan cerita pasal peribadi. Korang ada cerita ker pasal ibu dan ayah?"takut gak biasalah kita kadang bergaduh gak yg biasa2 ..diorag geleng kepala...qistina saya percaya ...mmmm wafiq?.....macam tak jer...

Wafiq jadi ketua kelas tapi masa hari kedua sekolah dia kena denda berdiri sebb lupa nak ucap selamat pagi cikgu bila cikgu masuk. dahlaaa tergelak2...adus anak ku biaslah kan budak2. anak jiran siap kata " kakak rasa bangga dapat berjiran dengan ketua kelas"..haaaa kau gelak besar kiut jer tengok gelagat diorang....ketua kelas pun besar tu hehehehhe lawak laaa dafeena....antie nak cubit jer pipi tu....

yang selalu bercerita adalah wafiq dia akan bercerita apa sahaja tapi kalau qistina kena banyak tanya baru cerita. So wafiq dia mengadu kalau dia jumpa kawan lelaki qistina mesti kena kirim salam letih aaaa. So dia pun cakap " aaaa Qistina Rifqi kem salam" waaaah saya pun menyibuk ler handsome ker qistina?...waaah ada peminat...terus dia jawab " eeeee tak nak hitamlaaa"..mmm dah ada taste sendiri. lepas tu amin plak kem salam....masa berkemas barang sekolah diorang terjumpa ada kertas qistina tulis berbunyi...."amin tu selalu kem salam kesian plak tengok mmmm saya jawab jer walaikumusalam"...itupun nak tulis kat kertas ker?...

perasaan ibu?...mmm biasa jer biasalah budak2 jangan over dah ler lagipun qistina bukan ada main handphone atau facebook(walaupun ada facebook..ibu dia yg bukak heheheh).
diorang seronok sebab hari2 saya buatkan breakfast. so far saya buat sosej roll, nasi goreng, macaroni, sosej dan telur, nugget, jemput2 dan roti dan telur mata. dah pandai demand diaorg kalau nasi goreng mesti nak ada drumet..diorang kalau nasi, mee ker, bee hoon mmg slow tapi saya suruh abiskan jugak kalau tak ibu tak nak buat breakfast.

So far qistina nampak lebih berkeyakinan dan happy tahun ni. Dia kata cikgu2 semua best2 dan sekolah ada buat taklimat motivasi dan kemajuan diri. so nampak ada perubahan sikit. mengajar subjek darjah 5 saya mengalami masalah jugak so far baru ajar bahasa dan matematik...adus susah gak tapi saya cuba sedaya upaya.

maisarah...dia sejak sekolah happy jer....tak best kalau cuti yelaaa adik sekolah ler rajin2.... dah bawak balik buku cerita dan dia pun sibuk menghafal bukan tahu baca lagi pun...."who is this?' This is Ritty....I am Ritty...who is this? this is Bubbly i am bubbly.....itu jer dia dok ulang2.......tak tahu sampai bila kerajinan dia tuh...

so planning apa aktiviti diorang nih...wafiq setiap ahad ada taekwondo, qistina ada swimming kelas(dah berbulan tertinggal) kena update balik.... tapi plan nak htr wafiq kelas squash dia nak sangat...nanti laaa ibu survey......sejak tengok masterchef ni ada tanya qistina nak pi kelas memasak tak?... dia kata nak....ada ker untuk budak ek? mahal tak? ntah nantilah survey....

Setiap malam rabu dan khamis plak diorang ada kelas hafazan. masih belum berpuas hati tahap hafazan mereka kena banyak ingatkan diorang biasalah slowly kan. Maisarah sudah menghafal 5 surah. bacaan iqra' masih keliru panjang dan pendek hari tu exam dapat dalam 80 markah. Qistina sudah hafal 21 surah( kalau tak silap) dan sedang hafal surah dhuha rasanya masih lemah tentang tajwid dan markah pun lebih kurang 80 lebih cuma wafiq saya tak sempat nak tanya ustaz.

Masa lepas gugur ni ada borak ngan qistina dia ada cakap " asyik tak jadi jer?"...lepas tu dia diam bila cakap ngan maisarah " aaaa?..nanti ibu buat baby lagi ek?" faham ker dia?...terus qistina menyampuk dia mana faham ibu....yelah dia bukan peringkat faham pun...apa2 jer laah adik....tapi jawpan wafiq selalu buatkan ibu terkejut. "Wafiq baby tak jadilaaa mmm wafiq okay kan ada sorang adik jer...wafiq kata "okay jer tapi kalau ada adik lagi lagi best kan?"...Ibu?...mmmm diam.... dia hanya tersenyum sambil mengangkat kening kepada saya?

wafiq selalu memnberi jawapan yg kadang2 tak disangka, kadang2 tajam....ada sekali dia pernah kata masa saya asyik cium maisarah..." Maisarah ni anak emas" satu ayat nyata...saya jawab " wafiq nak anak apa? perak gangsa? cuba melawak dgn dia tapi dia dgn agak serius jawab " wafiq anak ibu yer bukan anak perak atau anak gangsa"....ibu?..erk..." bagus2 bagus jawapan wafiq tu..sambil cover malu....

tahun ni saya lega sikit sebab sekolah agama wafiq akan bertukar cawangan masih sekolah yg sama cuma darjah 2 kena tukar ke branch so selamat sikit sebab kat situ diat tak boleh main selipar ker bola yg membuatkan lutut seluar hitam...alhamdulliah dah seminggu balik baju sekolah agama bersih sikit...terima kasih wafiq!!! tak payah ibu memberus sampai tercabut tangan.

So rasanya itu sahaja cerita untuk seminggu persekolahan yg sudah berlalu....

Comments

Popular Posts